24 de noviembre de 2010

Sí, sí, sí... Potosí

Potosí és coneguda per la seva activitat minera en el Cerro Rico un espectacular pic de 4900m que sembla un formatge de tants forats que té. Normalment la gent visita aquesta ciutat un dia per entrar en les mines i desprès marxa cap a Sucre, Uyuni o Cochabamba. Aquesta era també la meva idea, però finalment no va ser així.
Com en moltes altres ciutats en aquesta també vaig arrivar tard (1:00h) i guiat per una parella que vaig coneixer al bus em vaig allotjar al Koala Den, un hostel molt motxillero que suporava bon rollo constant. Al dia següent influit per la bona onda vaig voler investigar "El Ojo del Inka", un petit crater volcànic recobert d'aigua termal, a una hora de la ciutat. Allà relaxat e la pura natura vaig coneixer un nois madrilenys que em van parlar d'un petit trek per uns llacs a les afores de Potosí.

Ull de L'Inca amb campistes vinguts d'Alemania, flipant!!!
Quan vaig tornar a la ciutat hem vaig iformar millor i a l'endemà vaig partir cap el pantà de St. Ildefons. El lloc era molt guapo, a tant sols 1h caminant des del centre de l'urbe et trobaves en un paratge 100% muntanyos sense cap tipus de rastre de guiris. A mesura que caminava em vaig anar animant fins enfilar-me en un dels pics (el més petit) de la vall per tindre millors panoràmiques. La llastima va ser que el cel es va enfosquir i en un tres i no res va començar a pedregar, així que l'excursió de 8h va quedar retallada a 6. De nou al hostel i amb l'adrenalina a tope (les cames no tant), ja podia dir que estava preparat per veure les mines.






Vaig contratar un guia per 6€, lo més barat que vaig poder negociar, perque em portes pels laberints del subterra del Cerro Rico.


Cerro Rico és la muntanya més visible de la ciutat, la seva historia minera va començar, com no, amb els espanyols. Des de llavors han mort més d'un milió i mig de persones dins seu, en l'actualitat hi han 180 mines en funcionament d'un total de 500, treballen 9000 miners que extreuen zinc, plom i de tant en tant plata. Abans d'entrar-hi calia comprar regals pels miners i pel Tio de la mina.
El Tio és el Deu dels miners i està representat per un diable amb el penis erecte. Tots el miners beneixen aquest Deu i l'ofereixen fulles de coca, cigarrets i alcoho de caña de 98º. Justament aquests eren els presents que els havia de regalar, aquests i també uns cartutxos de dinamita. Sí, sí, com ho llegiu, a Potosí és legal comprar dinamita, és més, la trobes a qualsevol mercat, amb 2€ pots comprar un cartutxo i el seu detonador, flipant... Amb els presents a la motxilla i amb molt de compte amb la nitroglicerina ja estava preparat per introduir-me a la mina.



1 comentario: